Family factors related to social skills in teenagers of a educational institution in Lima

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51422/ren.v17i1.258

Keywords:

adolescents, family factors, social skills, behaviors

Abstract

Objective: this study examines the family factors related to social skills in teenagers of a State education institution in Lima.

Theoretical framework: the family is the natural and fundamental element of society and is entitled to protection of society and the State, so, which is the primary place where to share and manage social risks of its members. Social skills constitute conduct issued by an individual in an interpersonal context which express their feelings, attitudes, desires in a way appropriate to the situation.

Material and methods: study of quantitative, correlation and cross; the simple was of 236 teenagers of a State education institution in Lima, being selected using random probability sampling. Data collection was carried out through the application of questionnaires that included Apgar familiar and the test of social skills, analysis of the data was carried out using descriptive and inferential statistics through Chi-square.

Results: adolescent family factors are few unfavourable 66% and 34% favorable, as consequence of the family structure, 47% are single parent families, 51% has moderate dysfunction and 66% try inappropriate. Finally, in relation to social skills teenagers presented a 32% average level, followed by 20% of average low, the 18% and 6% very low. The correlational results of analysis demonstrate a significant relationship between family factors and social skills of teenagers girls.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Organización de Naciones Unidas. Declaración de los derechos humanos. Washington, 2012: 9 Disponible en: https://cutt.ly/1wqCv007 Consultado el día 27 de septiembre 2014.

Carbonell J, Carbonell M y González N. Las familias en el siglo XXI: una mirada desde el derecho. Series Estudios Jurídicos, Universidad Nacional Autónoma de México, México, 2012:122.

Montero S. Derecho de familia. Ed. Porrúa. México, 1992.

Muñoz GJ. Factores de riesgo y protección de la conducta antisocial en adolescentes. Psiquiatría. Facultad de Medicina. Madrid, 2004;31(1):21- 37. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=819305 Consultado el día 27 de Setiembre del 2013

Maganto C. La familia desde el punto de vista sistémico y evolutivo. Publicaciones de la Universidad del País Vasco. Madrid: 2004:13

Pérez A. Estructura y funcionalidad familiar de la familia durante de la adolescencia. Relación con el apoyo social, el consumo de tóxicos y el malestar psíquico. Atención primaria. Madrid,2007;39(2):61-5. Disponible en: https://cutt.ly/lwqCb2Lm Consultado el día 10 de setiembre del 2014

Fairlie A, Frisancho D. Teoría de las interacciones familiares. Investigación en Psicología. Lima,1998;1(2):41-74. Disponible en https://cutt.ly/KwqCndHr Consultado el día 26 de abril del 2014

Herrera S. La familia funcional y disfuncional, un indicador de salud funcionalidad familiar. Cubana Medicina General Integral. La Habana de Cuba, 1997;13(6): 591-5. Disponible en: https://cutt.ly/MwqCmUsK Consultado el día 18 de septiembre del 2014.

Cavallo V. Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Ed. Siglo XXI. Madrid, 1993.

Organización Panamericana de la Salud. Enfoque de habilidades para la vida para un desarrollo saludable de niños y adolescentes. Washington, 2001:65. Disponible en: https://cutt.ly/GwqCmMKf Consultado el 21 de mayo del 2014.

Felman R. Psicología: con aplicaciones en países de habla hispana. Ed. Mac Graw Hill. 8ª ed. México, 2010.

Alberti R y Emmons M. Viviendo con autoestima: Como fortalecer con asertividad lo mejor de tu persona. Ed. Pax. México,1999.

Pineda S, Aliño M. El concepto de la adolescencia. En Márquez R, et al. En: Manual de Prácticas Clínicas en la Atención en la Adolescencia. Ed. MINSAP. Habana de Cuba , 2002.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Informe Mundial de la Infancia 2016. Ed. UNICEF. Nueva York, 2011.

Ministerio de Salud del Perú. Lineamientos de políticas de salud del niño y adolescente. Ed. MINSA. Lima, 2011.

Flores KR. Funcionalidad familiar y características del embarazo en adolescentes del Centro de Salud San Isidro, Pueblo Nuevo, Chincha. Tesis para la obtención de la Licenciatura en Enfermería. Universidad Privada San Juan Bautista. Ica, 2012.

Díaz ES, Jáuregui CE. Clima social familiar y habilidades sociales en estudiantes de secundaria de una institución educativa – Bagua Grande. Revista Científica PAIAN. Chiclayo 2013;5(2):12. Disponible en: https://cutt.ly/7wqCWjb7

Goldstein AP, Spratkin RP, Gershaw NJ, Klein P. Habilidades sociales y autocontrol en la adolescencia. Ed. Martínez Roca. Barcelona, 1989.

Velásquez C, Montgomery W, Pomalaya R, Vega J, Guevara W, García P, et al. La relación entre las habilidades sociales y la filosofía de vida de los alumnos de secundaria con y sin participación en actos violentos de Lima Metropolitana. Revista de Investigación en Psicología. 2009 Lima, 2013;12(1):69-82. Disponible en: https://cutt.ly/swqCWPjX

Calderón SJ, Fonseca FE. Funcionamiento familiar y su relación con las habilidades sociales en adolescentes Institución Educativa Privada Parroquial José Emilio Lefebvre Francoeur. Tesis para la obtención de la Licenciatura en Enfermería. Universidad Privada Antenor Orrego. Trujillo, 2014. Disponible en: https://cutt.ly/EwqCW3Vs

Pizarro RA. Relación entre el clima social familiar y habilidades sociales en adolescentes trabadores que asisten a dos escuelas públicas de Lima Metropolitana. Tesis para la obtención de la Licenciatura en Psicología. Universidad Peruana Cayetano Heredia. Lima, 2016. Disponible en: https://cutt.ly/CwqCWBXb

Galarza CB. Relación entre el nivel de habilidades sociales y el clima social familiar de los adolescentes de la I.E.N Fe y Alegría 11. Tesis para la obtención de la Licenciatura en Enfermería. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima, 2012. Disponible en: https://cutt.ly/NwqCExys

Santos LA. El Clima social familiar y las habilidades sociales de los alumnos de una institución educativa del Callao. Tesis para la obtención del grado de Maestría en Educación. Universidad San Ignacio de Loyola. Lima, 2012. Disponible en: https://cutt.ly/KwqCEOyR

Salas MD, Silva MC. Contexto familiar relacionado a las habilidades sociales de las y los adolescentes. Distrito Gregorio Albarracín. Tacna 2010. Ciencia y Desarrollo. Lima 2011;13:129-33. Disponible en https://cutt.ly/FwqCEZH4

Published

2019-09-17

How to Cite

Fernández-Henriquez, L. O., Balseiro-Almario, C. L. ., Manrique-Borjas, G. A., Peña-Pastor, F. M., Zorozabal-de la Cruz, F. G., Díaz-Godiño, J. C., & Alfaro-Flores, P. E. (2019). Family factors related to social skills in teenagers of a educational institution in Lima. Revista De Enfermería Neurológica, 17(1), 19–27. https://doi.org/10.51422/ren.v17i1.258