Knowledge, practices and lifestyle during COVID-19 among university students in México: online survey
DOI:
https://doi.org/10.51422/ren.v20i3.342Keywords:
Bioethics, Security, Quality, Health professionalsAbstract
Introduction: the severe acute respiratory syndrome Sars-CoV-2 pandemic, caused by a coronavirus
called COVID-19, has significantly revolutionized the lifestyles of the university population, it
requires knowledge and good practices to avoid contagion through self-care; the challenges and
adaptations of learning in a virtual environment lead to modified lifestyles, related to an increase in
sedentary lifestyle, stress and fear of contagion, among others.
Objective: determine healthy lifestyles, knowledge and care practices due to the Covid-19 pandemic
in nursing students at the University of Morelos.
Material and methods: descriptive, cross-sectional study, with participation of 265 students. The
HPLP-II online questionnaires were applied, asses lifestyles and an exprofessional questionnaire for
knowledge, and practice of care during the pandemic, were applied during September to October 2020.
Results: knowledge: students only recognize respiratory symptoms; they mention that they practice only
some of safety measures, associations were obtained between knowledge, practice and lifestyles, p = <. 05.
Discussion: studies in Peru, Colombia, Spain and Mexico reveal similar and significant results; these
relate quality of life and lifestyles, knowledge, attitudes and appropriate practices, as well as positive
attitudes of university students towards COVID-19.
Conclusion: the university population is vulnerable to contagion, it has not yet dimensioned the
magnitude of the problem that it is experiencing, it has few resources, and lifestyles are weakened by
affecting the dimensions of nutrition, activity and exercise, stress control, interpersonal relationships,
among others.
Downloads
References
Organización Mundial de la Salud. Enfermedad por coronavirus 2019 (COVID-19) - Informe de situación 67 (Internet). Geneve: OMS; 2020 (consultado: 27 marzo 2020]. Disponible en: https://bit.ly/3MisBfd
Ruiz A, Jiménez M. SARS-CoV-2 y pandemia de síndrome respiratorio agudo (COVID-19). Ars Pharm 2020;61(2): 63-79. https://bit.ly/3axXleN.
Lira AL, Adamy K, Teixeira E. Organización Mundial de la Salud (OMS) brote de enfermedad por coronavirus (COVID-19): orientaciones para el público 2020. https://bit.ly/3x8UnVM
Trilla A. Un mundo, una salud: la epidemia por el nuevo coronavirus COVID-19. Med Clin (Barc) 2020;154(5):175-7. DOI: 10.1016/j.medcli.2020.02.002 https://bit.ly/3xeWgS0 DOI: https://doi.org/10.1016/j.medcli.2020.02.002
Silva F. Nursing education: challenges and perspectives in times of the COVID-19 pandemic. Rev Bras Enferm 2020;73(2): https://bit.ly/3NU9qcE DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-202073suppl201
Pender N, Murdaugh C, Parson MA. Health promotion in nursing practice, 7th. Edition, Editorial Pearson, 2015; p.133-4.
Sánchez MA, de Luna E. Hábitos de vida saludable en la población universitaria. Nutr Hosp. 2015;31(5):1910-9 DOI: 10.3305/nh.2015.31.5.8608 https://bit.ly/3Q0hRF5
Fernández A, Ojeda MG, García AA, Arizmendi ER, Terrazas MA. Determinación de riesgos de salud relacionada a estilos de vida en población joven. 2016;15(1). DOI: https://bit.ly/3x6itk1 DOI: https://doi.org/10.37976/enfermeria.v15i1.220
Canova-Barrios C, Quintana-Honores M, Álvarez-Miño L. Estilos de vida y su implicación en la salud de los estudiantes universitarios de las ciencias de la salud: una revisión sistemática. Rev Cient de UCES. 2018;23(2). https://bit.ly/3zgd9Nz
Polit D F, Hungler BP. Investigación científica en ciencias de la salud. 6ª edición. México: Ed. McGraw-Hill-Interamericana. 1985.
Walker S, Hill-Polerecky DM. Psychometric evaluation of the health-promoting lifestyle profile II. Unpublished manuscript, University of Nebraska Medical Center.1996.
Walker S, Sechrist K, Pender N. Health promotion model-instruments to measure health promoting lifestyle: health-promoting lifestyle profile (HPLP II) (Adult Version) 1995; http://hdl.handle.net/2027.42/85349
Espinoza Lara M L. (2019). Validación de un cuestionario para medir el estilo de vida de los estudiantes Universitarios en el marco de la teoría de Nola Pender (EVEU). Rev Torreón Univer. 2019; 7(19):38-49. DOI: htps://doi.org/10.5377/torreon.v7i19.7909 DOI: https://doi.org/10.5377/torreon.v7i19.7909
Reglamento de la Ley General de Salud en Materia de Investigación para la Salud. Diario Oficial de la Federación. abril de 2014. https://bit.ly/3zFmMG5
Secretaría de Gobernación. (4 de enero de 2013). Norma Oficial Mexicana NOM-012-SSA3-2012, Que establece los criterios para la ejecución de proyectos de investigación para la salud en seres humanos. Diario Oficial de la Federación. https://bit.ly/3xNEypi
Aguilar J. Conocimientos y actitudes de estudiantes universitarios ante la COVID-19. Gac Univer. 2021.
Guerrero H, Contreras A del C. Estilos de vida y características sociodemográficas de adolescentes de cinco instituciones educativas. Rev Cien Cuidad. 2020;17(1):85-98. DOI: https://doi.org/10.22463/17949831.1630 DOI: https://doi.org/10.22463/17949831.1630
Veramendi NG, Portocarero E. & Espinoza FE. Estilos de vida y calidad de vida en estudiantes universitarios en tiempo de Covid-19. Revista Universidad y Sociedad, 2020; 12 (6), 246-251. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000600246&lng=es&tlng=es 13.
Arévalo AY, Cruz FE, Valencia YV, Peláez DA. Rosero JD. Estilos de vida en estudiantes universitarios de un programa académico de salud. Enferm Invest. 2021:6 (4):12-18. DOI: https://doi.org/10.31243/ei.uta.v6i4.1199.2021
Rico C, Vargas G, Poblete FA, Carrillo J, Rico J, Mena B, et al. Hábitos de actividad física y estado de salud durante la pandemia por COVID-19. Rev Espac. 2020;41(42). DOI:10.480882/espacios-a20v41n42p01
Ramos OA, Bahos LX, Buitron Y, Jaimes MA, Andrade PA. Actitudes, prácticas y estilos de vida en adolescentes de instituciones de educación secundaria de la ciudad de Popayán, 2016. Invest Andina.2017;19 (34):1845-62. DOI:10.3305/nh.2015.32.6.9831. DOI: https://doi.org/10.33132/01248146.581
Mebarak M, Castro AM, Sánchez A, Mejía D. Estilos de vida saludable en adultos jóvenes damnificados por inundación. Acta Invest Psicol. 2018;8(2):6-19. https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2018.2.01 DOI: https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2018.2.01
Carranza RF, Caycho T, Salinas SA, Ramírez RM, Campos C, Chuquista K, et al. Efectividad de intervención basada en modelo de Nola Pender en promoción de estilos de vida saludables de universitarios peruanos. Rev Cubana Enferm. 2019; 35(4).
Bravo E, García GS, Moreno A, Muñoz AV, Sandoval E, Vilchis A, et al. Conocimientos, actitudes y prácticas de estudiantes universitarios de medicina de la UNAM ante la COVID-19. Sal Púb Epidemiol. 2021;2(19)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Enfermería Neurológica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.