Nursing specialization in anesthesiology and resuscitation as a training need in Cuba
DOI:
https://doi.org/10.51422/ren.v22i1.380Keywords:
Specialist nurses, Graduate nursing educatiob, Postgraduate programs in health, Anesthetist nursesAbstract
Introduction: Postgraduate specialties constitute the academic training that provides the professional with the updating, deepening, improvement or expansion of labor competencies for the care performance that is required.
Objective: to explore the perception of certified nurses for the practice of anesthesiology on the need to train specialist nurses in anesthesiology and resuscitation.
Methods: A qualitative study of the Convergent Care Research type was carried out in the Teaching and Research Department of The Provincial Pediatric University Hospital of Villa Clara, Cuba between the months of January and March of the year 2022. The universe was composed of 100 nursing professionals. certificates in anesthesiology and the sample selected through a proven theory was made up of 80. Informal interviews and discussion groups were conducted as instruments in the investigative process.
Results: the participants will perceive as necessary the training of specialist nurses in anesthesiology, resuscitation and pain relief. The strategies to achieve this training must be directed to its approval by the postgraduate instances of the Ministry of Public Health and the Ministry of Higher Education.
Conclusions: the training of nurses specialized in anesthesiology and resuscitation is imperative, as it will guarantee the adequate renewal of this human resource, have trained nurses capable of providing optimal anesthesiological care, reach a higher professional level than place them parallel to other areas. of care and train younger human resources that have a higher level of preparation in this specialty.
Downloads
References
Maslen Bonnane M, Bonnane Martínez C, Leliebre Dellundet I, Rodríguez Clemente K, Rodríguez Aguilar R. Reseña histórica sobre la Enfermería en el Hospital General Docente “Dr. Agostinho Neto” de Guantánamo. Revista Información Científica. 2012; 76(4). Disponible en: https://cutt.ly/YwkStdBC
San Martín Oses V, Rivas Riveros E. Enfermeras anestesistas años 1970 a 1980, hospitales terciarios: rol del profesional. South Florida Journal of Health.2021;2(2):175-82. Disponible en: https://doi.org/10.46981/sfjhv2n2-001
Rojas Santana O, Dávila Cabo de Villa E, Molina Lois RM, Rojas Molina I. Historia de la anestesiología y reanimación en Cienfuegos. Medisur. 2021;19(5):736-40. Disponible en: https://cutt.ly/EwkSyOfz
Torres Montes de Oca A, Agüero Martínez MO, Cuadréns Villalón A. Visión de las especialidades de anestesia y cirugía en Cuba a través de apuntes históricos. Rev Ciencias Médicas. 2020;24(6). Disponible en: https://cutt.ly/XwkSuznz
Cuba. Resolución Núm. 140/2019. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. (GOC-2019-776-O65). La Habana: Gaceta Oficial de la República de Cuba. 2019; 65: 1440-1447. Disponible en: https://cutt.ly/lwkSiyJT
Naranjo Hernández Y, González Bernal R. Investigación cualitativa, un instrumento para el desarrollo de la ciencia de Enfermería. Arch méd Camagüey. 2021;25(3). Disponible en: https://cutt.ly/RwkSo8Wr
Ceballos Ramos LM, Rodríguez Flores LA. Estrategia para el perfeccionamiento de la asignatura Elementos de Investigación Cualitativa en Salud. Rev Ciencias Médicas. 2020;24(2). Disponible en: https://cutt.ly/FwkSpzqn
Paim L, Trentini M, Schmidt Reibnitz K. Metodología de investigación convergente para la asistencia de enfermería, en: Marta Lenise do Prado, Maria de Lourdes de Souza, Marisa Monticelli, María Cristina Cometto & Patricia Fabiana Gómez (eds.). Investigación cualitativa en enfermería. Metodología y didáctica. Washington, D.C: OPS, 2013, 117-33 pp. https://iris.paho.org/handle/10665.2/51587
Escobar Tobón AL, Álvarez del Río RF, Salazar Maya AM. Estado de la investigación en enfermería de América Latina: una revisión de la literatura. Investigación en Enfermería, Imagen y Desarrollo, 2021; 23:1-10. Disponible en: https://doi.org/10.11144/Javeriana.ie23.eiea
Trentini M, Paim L. Pesquisa em enfermagem: uma modalidade convergente-assistencial. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 1999.
Trentini M, Paim L. Pesquisa convergente-assistencial: um desenho que une o fazer e o pensar na prática assistencial em saúde-enfermagem. Florianópolis: Insular, 2004.
Vives Varela T, Hamui Sutton L. La codificación y categorización en la teoría fundamentada, un método para el análisis de los datos cualitativos. Inv Ed Med. 2021; 10(40): 97-104. Disponible en: https://cutt.ly/CwkShoGV
Tejero González JM (ed.). Técnicas de investigación cualitativa en los ámbitos sanitario y sociosanitario. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha; 2021. Disponible en: https://cutt.ly/ewkSjOgJ
Bardin L. Análise de conteúdo. Brasil: Editorial Casa de Ideias; 2016.
Saldaña J. The Coding Manual for Qualitative Researchers. Los Angeles: SAGE; 2016.
Dávila Cabo de Villa E, Hernández Dávila CM. Manual de anestesia para enfermeros. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2020.
Fuentes Díaz Z, Rodríguez Salazar O, Hernández Hernández R. Implementación del programa de formación de la especialidad de Anestesiología y Reanimación en Camagüey. Rev Hum Med. 2017;17(3):454-76. Disponible en: https://cutt.ly/HwkSzqXf
Torres Montes de Oca A, Puente Téllez H, Ramírez López B. Desafíos para el anestesiólogo en pacientes con Covid-19. Rev cuba anestesiol reanim. 2020;19(2). Disponible en: https://cutt.ly/hwkSz7ld
Downloads
Published
Versions
- 2023-09-19 (2)
- 2023-09-04 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Enfermería Neurológica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.