Comparative study of happiness in students of nursing and medicine UNAM
DOI:
https://doi.org/10.51422/ren.v14i2.423Keywords:
Happiness, Nursing students, Medical students, Empowerment of the professionAbstract
Introducción: Happiness has to do not only with pleasure but to recognize the value of daily activity.
Objective: To explore whether the happiness of Nursing and medical students at the National Autonomous University of Mexico, is different by level of happiness inventory of Oxford.
Methodology: A cross-sectional observational study was conducted, the observation unit were undergraduate students of Nursing and medicine at the Nacional Autonomous University of Mexico; with a non-probability sampling. We questionnaire “Happiness” University of Oxford “29-item Liker scale with six points, validated by the University of Lima with Cronbach´s Alpha of 0.80 was used.
Results: The sample consisted of 112 nursing and medical students at UNAM, 65% are nurses from the National School of Nursing and Obstetrics (ENEO) at the Nacional Autonomous University of Mexico (UNAM). In the inventory of happiness in medicine it was found that the average score was 111, with a range of 86-125. For Nursing the average was 108 with a range of 63-143. No significant that from the average value of both simples showed differences.
Discussion: Our results do not match those of other authors, who report that nurses nave a happiness index lower than that of medicine.
Conclusions: It should be noted that this study is in its initial stage, so we cannot, rule out same differences between the two professions as regards its happiness index, as expressed Shojaei and Jafari.
Downloads
References
. http://www.e-torredebabel.com/Historia-de-la-filosofia/Filosofia-griega/Aristoteles/Felicidad.htm consultado el 20 de enero 2015
. Contreras EMI, Aldrete RMG, Torres LTM, Rodríguez SML, Significado del bienestar subjetivo en trabajadoras de la economía informal (Tianguis) en Guadalajara, México. RESPYN, 2009;10(4). Disponible en: http://www.respyn.uanl.mx/x/4/articulos/tianguis.htm consultado el 10 de diciembre 2014.
. García CRV, González BI. La categoría de bienestar psicológico. Su relación con otras categorías sociales. Cuba: Rev. Cubana Med. Gen. Integral 2009;16(6):586-92. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/mgi/v16n6/mgi10600.pdf consultado el 11 de noviembre 2014.
. Amarilla A. A. La felicidad. México: Disponible en: http://wwww.monografias.com/trabajos89/que-es-felicidad/que-es-felicidad.shtml (28de noviembre 2014)
. Furnham, A., & Petrides, K. V. Traits emotional intelligence and happiness. Social Behavior and Personality, 2003;31(8):815-824. DOI: https://doi.org/10.2224/sbp.2003.31.8.815
. González BR, Montoya CI, Casullo MM, Bernabéu V, Relación entre estilos y estrategias de afrontamiento y bienestar psicológico en adolescentes. España: Psicothema. 2002;14(2). Disponible en: http://www.unioviedo.net/reunido/index.php/PTS/article/view/8028/7892 consultado el 11 de octubre 2014.
. Extremera PN, Durán DMA y Rey L. Inteligencia emocional y su relación con el nivel de Burnout, engagement y estrés en estudiantes universitarios. España: Revista de educación. 2007;342. Disponible en: http://unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2253635 consultado el 16 de octubre 2014.
. Tinto, V. “Definir la deserción: una cuestión de perspectiva” Revista de la Educación Superior,1989;XVIII(71). Disponible en : 2015. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista71_S1A3ES.pdf consultado el 10 de enero
. Perfil del estudiante con éxito académico en la licenciatura… www.facmed.unam.mx/sem/presentaciones/AB02/PAPE5.pdf consultado el 5 de mayo 2015.
. Florina Gatica Lara, Adrián Martínez González, Melchor Sánchez Mendiola. Perfil del estudiante con éxito académico en la licenciatura de medicina en la UNAM, www.facmed.unam.mx/sem/presentaciones/AB02/PAPE5.pdf consultado el 6 de mayo 2015.
. González-Velázquez, MS; Lara-Barrón, AM; Pineda-Olvera, J; Crespo-Knopler, S. Perfil de ingreso de los alumnos de Enfermería, Facultades de Estudios Superiores Iztacala y Zaragoza, UNAM. Enferm Universitaria-Mex-,2014ene-mar, 11(1). Disponible en: http://www.index-f.com/reu/11/11102.php Consultado el 8 de mayo 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/S1665-7063(14)72659-4
. Hill P, Argyle M. El cuestionario de Oxford: una escala compacta para la medición del bienestar psicológico. 2002. Personalidad y diferencias individuales .. 1073-1082. Disponible en: http://translate.google.com.mx/translate?hl=es-419&sles&u=http://www.louisianaparadox.com/wp-content/uploads/2011/01/Hills-Argyle2002.pdf&prev=/search%3Fq%3DOxford%2BHappiness%2BQuestionnaire%2B,%2Bde%2BHills%2By%2BArgyle%2B%282002%29%26client%3Dfire-fox-a%26hs%3Dv7Y%26rls%3Dorg.mozilla:es-MX:official. Consultado el 10 de diciembre 2014.
. Alarcón R. Desarrollo de una escala factorial para medir la felicidad. Perú: Interamerican Journal of Psychology. 2006;40(1).
. Irigoyen J, Mares G, Acuña K, et al. Caracterización del estudiante de nuevo ingreso a la Univesidad de Sonora: un estudio comparativo. Mex de Inv en Psicología (Internet) 2010;1(1):71-84 Disponible en: http://bit.ly/1iGaO06 Consultado 8 de mayo de 2015.
. De Garay A. El perfil de los estudiantes de nuevo ingreso de las universidades tecnológicas en México. El Cotidiano (Internet) 2003;19(122):75-85. Disponible en: http//bit.ly/1IBUKjD Consultado 8 de mayo 2015.
. Aiello B, Martín M, et al. Una aproximación al perfil socio económico cultural de los ingresantes universitarios. Universidad Nacional del Sur (Internet) 2007 Disponible en: http://bit.ly/1k40qyw Consultado el 11 de mayo 2015.
. Timothy, J. O., Sheldon, S., & Norman, G. Extending Self-Esteem Theory and Research: Sociological and Psychological Currents. New York: Cambridge University Press. 2001.
. Lane Pinson Ana. Reflexiones sobre la noble e importante profesión de enfermería. Revista Mexicana de Enfermería Cardiológica 2013;21(1):4-6 DOI: https://doi.org/10.32645/13906984.616
. Paredes Balderas, M. G. Identidad profesional en los estudiantes de enfermería. Revista Mexicana de Cardiología, 2012;20(3)92-93.
. Zamorano Pabón IC. Identidad profesional en enfermería: un reto personal y profesional. Invest Educ Enferm. 2008;26(2 su-ppl):168-171. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.iee.2870
. Shojaei, F., Ebrahimi, S.M., Parsa, Y. Z., & Nikbakht, N. A. The studt of Nursing students, happiness as a mental health index. Iranian Journal of Nursing Research, 2012;14(54):15-23.
. Jafari, A., Abedi, M. R., & Yaghtadar, M. J. Happiness in medical students of Isfahan University of Medical Sciences and factors affecting it. Journal of Teb and Tazken, 2004;14(54):15-23.