Experiences of a bachelor`s degree nursing intern in caring for an older adult with depression
Experiences of a bachelor`s degree nursing intern in caring for an older adult with depression
DOI:
https://doi.org/10.51422/ren.v20i1.310Keywords:
Advanced beginner, Autoethnography, AgedAbstract
Introduction: Depressive disorder is part of the diseases that occur in the older adult and lead to the need specialized care that can be collaborated by an advanced nursing beginner.
Objective: to describe the experiences of an advanced nursing beginner in the care of an older adult with inpatient depression within a third-level health institution of care in the City of Mexico.
Material and methods: qualitative research through autoethnography. The data was collected August 2019 to March 2020. Through interviews, observation and fieldnotes in the hospitalization service of a third-tier psychiatric institution located in Mexico City. They participated: the researcher as an advanced beginner, an older adult diagnosed with major depression disorder and thoughts of death, a family caregiver and health team.
Results: category “Direction and unfolding with the eldest adult” subcategories: a) Preparation and encounter with the eldest adult with depression, b) Development in assessment, diagnosis and plan-ning, c) Implementation of activities, d) Rethinking of activities, and e) Registration and closure. Limitations: Reduced time period of hospitalization of the older adult. Value: Advanced beginner experiences will serve as a reference for interns who start social service.
Conclusions: during the provision of social service an advanced beginner relates theory and practice in a real scenario for the acquisition of skills and competencies, but it is of the utmost importance to have the tutoring of nurses.
Downloads
References
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Estadísticas a propósito del día mundial de la población (11 de julio) datos nacionales.2020. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2020/Poblacion2020_Nal.pdf [Acceso 25 noviembre 2020].
De los Santos Perla V, Carmona Valdés Sandra E. Prevalencia de depresión en hombres y mujeres mayores en México y factores de riesgo. Poblac Salud Mesoam. 2018; 15(2). Disponible en: doi:https://doi.org/10.15517/psm.v15i2.29255
Organización Mundial de la Salud. Depresión. 2020. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/depression [Acceso 24 noviembre 2020].
American Psychiatric Association. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5. 5° ed. Arlington: Editorial Médica Panamericana, 2014. Disponible en: https://t.ly/KuHe [Acceso 25 noviembre 2020].
Organización Mundial de la Salud. Depresión. 2020. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/depression [Acceso 25 noviembre 2020].
Lara Pizarro Carmen O, Moriel Corral Bernardina L, Pizarro Norma, González Carrillo Eliazar. Modelo innovador: educación para la integración y desarrollo de habilidades de cuidado de los estudiantes de enfermería. Biblioteca Lascasas.2015;11(2).
Carrillo Algarra Ana J, Martínez Pinto Paula C, Taborda Sánchez Steffany C. Aplicación de la filosofía de Patricia Benner para la formación en enfermería. Rev Cubana Enferm. 2018;34(2). Disponible en: http://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/1522
Escobar-Castellanos Blanca, Jara Concha Patricia. Filosofía de Patricia Benner, aplicación en la formación de enfermería: propuestas de estrategias de aprendizaje. EDUCA. 2019; 28(54):182-202. Disponible en: doi: https://doi.org/10.18800/educacion.201901.009 [Acceso noviembre 2020].
Bénard Calva Silvia M. Autoetnografía en la universidad: un ejercicio de enseñanza-aprendizaje. Investigación cualitativa. 2018; 3(1):17-29. Disponible en: https://t.ly/hAK3 [Acceso 23 noviembre 2020].
Bérnard Calva Silvia M. Autoetnografía: una metodología cualitativa. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes; 2019. Disponible en: https://editorial.uaa.mx/docs/autoetnografia2.pdf [Acceso 25 noviembre 2020].
Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz. Manual de organización específico del Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz. 2019. Disponible en: https://t.ly/skmw [Acceso 25 noviembre 2020].
Madrigal de León Eduardo A. Informe semestral de autoevaluación 2019. Instituto Nacional Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz. 2019. Disponible en: https://t.ly/7Abo [Acceso 25 noviembre 2020]
Clignet Frans, van Meijel Berno, van Straten A, Cuijpers Pim. The systematic activation method as a nursing intervention in depressed elderly: a protocol for a multi- centre cluster randomized trial. BMC Psychiatry. 2012; 12(144). Disponible en: https://t.ly/mGMY [Acceso 25 noviembre 2020].
Instituto Nacional de Geriatría. Guía de instrumentos de evaluación geriátrica integral. 2020. Disponible en: http://geriatria.salud.gob.mx/descargas/publicaciones/Guia [Acceso 25 noviembre 2020].
González Nahuelquin Cibeles. Competencias que desarrolla una enfermera en etapa principiante avanzada en una unidad de cuidado intensivo. Horiz Enferm. 2017;28(1):27-41. Disponible en: https://t.ly/AZGF [Acceso 25 noviembre 2020].
Bianchi Javier, Henao Angela. Activación conductual y depresión: conceptualización, evidencia y aplicaciones en Iberoamérica. Terapia Psicol. 2015; 33(2): 69-80. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/pdf/terpsicol/v33n2/art02.pdf [Acceso 25 noviembre 2020].
Toribio Montero Juan C, Canca Sánchez José C. La enfermería ante el espejo. Evaluación de competencias clínicas específicas de enfermería. Reto para el desarrollo profesional y la garantía de la seguridad clínica y la calidad asistencial. Evidentia. 2013; 10(44). Disponible en: http://www.index-f.com/evidentia/n44/ev4401.php [Acceso 25 noviembre 2020].
Collado Anahi, Castillo Soraida D, Maero Fabian, Lejuez CW, MacPherson Laura. Pilot of the brief behavioral activation treatment for depression in Latinos with limited English proficiency: preliminary evaluation of efficacy and acceptability. Behavior Therapy. 2014; 45(1): 102-115. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.beth.2013.10.001 [Acceso 25 noviembre 2020].
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Enfermería Neurológica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.