Nursing educational intervention in the development of dengue preventive competencies in a vulnerable community based on the Nola Pender model
DOI:
https://doi.org/10.51422/ren.v21i3.397Keywords:
Dengue, Competences, Behavior, CommitmentAbstract
Introduction: It is important asking ourselves how the Aedes Aegypti mosquito constitutes a health problem of the twenty-first century. The Nola Pender model proposes acquiring a commitment for the action plan in health promoting behavior, applicable to the case of dengue.
Objective: To evaluate the nursing educational intervention in the development of dengue preventive competencies at the community of Axixintla, Guerrero, following the Nola Pender model.
Material and Methods: A quantitative analysis was used with quasi-experimental, prospective and longitudinal design. The “Rubric to evaluate competencies in dengue prevention” was validated and applied to 150 participants as a measurement instrument for statistical analysis, and the SPSS statistics V25 was used for Wilcoxon test.
Results: The assessment of general competencies in the rubric evaluation was 50.1% before educational intervention, which is considered as low competencies, and 91.3% after educational intervention, this value is close to high competencies.
Discussion: Previous studies indicate that health education is developed on a low importance level, which constitutes a risk because its role as a basic and fundamental tool for health behavior change could be lost.
Conclusions: The nursing intervention carried out at the community was effective, it is confirmed that dengue preventive competencies of its inhabitants are different before and after the educational intervention.
Downloads
References
Petracci, M, Rodríguez Zoya PG. Comunicación y salud: la investigación en el proceso de las políticas públicas. Buenos Aires: Teseo. 2018. Disponible en: https://cutt.ly/o4Wq33i
López Úbeda M, Sanz de Miguel MP, Sancho García E, García-Dihinx Villanova J, Congost Marín S, Abio-Albero S, et al. Dengue importado: cada vez más cerca de nuestro país. Bol Pediatr Arag Rioj Sor [Internet]. 2021; 51(1):30-4. Disponible en: https://bit.ly/2WTBZ54
Benavides Melo JA, Montenegro Coral FA, Rojas Caraballo JV, Lucero Coral NJ. Caracterización sociodemográfica y clínica de pacientes diagnosticados con dengue y chikungunya en Narino, Colombia. Rev Cuba Med Trop [Internet]. 2021; 73(1). [Aprox. 15 pp.]. Disponible en: https://bit.ly/2WHif4V
Vázquez Castellanos JL, Canales Muñoz JL, Nápoles Camacho MA, Castillo Morán MA, Ureña Carrillo LE. Estudio del primer gran brote epidémico de dengue en Guadalajara, Jalisco, México, octubre de 1988. Sal Jal [Internet]. 2018; 5(Esp):8-19. Disponible en: https://bit.ly/3DKFTOj
Soto P, Masalan P, Barrios S. La educación en salud, un elemento central del cuidado de enfermería. Rev Med Clin Condes [Internet]. 2018; 29(3):288-300. Doi: 10.1016/j.rmclc.2018.05.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2018.05.001
Morales Cordoví L, Pérez González O, Pérez Rodríguez WO. Intervención educativa sobre dengue en pacientes del consultorio médico Isert. Policlínico 13 de marzo. Bayamo, 2013. Multimed [Internet]. 2015;19(5): [Aprox. 14 pp.]. Disponible en: https://bit.ly/3WOlJv5
Barragán Hernández O, Hernández Villa EA, Flores León RA, Vargas MR. Proceso de enfermería para grupos de ayuda mutua: una propuesta desde el modelo de promoción. SANUS [Internet]. 2017; num. 3:22-9. Doi: 10.36789/sanus.vi3.73 DOI: https://doi.org/10.36789/sanus.vi3.73
Carranza Esteban RF, Caycho Rodríguez T, Salinas Arias SA, Ramírez Guerra M, Campos Vílchez C, Chuquista Orci K, et al. Efectividad de intervención basada en modelo de Nola Pender en promoción de estilos de vida saludables de universitarios peruanos. Rev cuba enferm [Internet]. 2019; 35(4): [Aprox. 20 pp.]. Disponible en: https://bit.ly/3RxkIVE
Hidalgo Guevara E. Abordaje de enfermería basado en el modelo de Nola Pender sobre hábitos del sueño. Ene [Internet]. 2022; 16(2): [Aprox. 12 pp.]. Disponible en: https://bit.ly/3WXxsaO
México. Censos de población y viviendas. Guerrero. México: INEGI. 2020. Disponible en: https://bit.ly/3IGBAXC
Ortiz C, Rúa-Uribe GL, Rojas CA. Conocimientos, prácticas y aspectos entomológicos del dengue en Medellin, Colombia: un estudio comparativo entre barrios con alta y baja incidencia. Biomédica [Internet]. 2018; 38(Supl. 2): 106-116. Doi: 10.7705/biomedica.v38i0.3957 DOI: https://doi.org/10.7705/biomedica.v38i0.3957
Menchaca Armenta I, Ocampo Torres M, Hernández Gómez A, Zamora Cerritos K. Risk perception and level of knowledge of diseases transmitted by Aedes aegypti. Rev Inst Med Trop Sao Paulo [Internet]. 2018; 60(10): [Aprox. 12 pp.]. Disponible en: https://bit.ly/38ClzAw DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-9946201860010
Iglesias Osores S, Saavedra Camacho JL, Yamunaqué Castro LA. Conocimientos, actitudes y practicas sobre el dengue en escuelas de Lambayeque, Peru. Univ Med Pinarena [Internet]. 2021; 17(2): [Aprox. 5 pp.]. Disponible en: https://bit.ly/2YnKBl5
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Enfermería Neurológica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.